Legalizace jízdních kol?

 Pohled do statistik prozrazuje, že je zjevně velmi málo jedinců, kteří se během celého svého života obejdou bez použití vozidla. Naopak většina jedinců více či méně často použije tu tramvaj, tu automobil a - v souč. generaci středoškoláků až 80% - dokonce i jízdní kolo!

O nebezpečnosti jízdních kol jistě nikdo soudný nemůže pochybovat. Trestná činnost páchaná osobami užívajícími dopravní prostředky je bezesporu hrozivá. Ne, že by všechny zločiny byly páchány s použitím bicyklů, ale bicykly jsou minimálně odrazovým můstkem k motorovým dopravním prostředkům a jejich společenská nebezpečnost je tudíž srovnatelná.

Nemůžeme pominout ani škody na zdraví, které jízda na kole cyklistovi způsobuje. Byly prokázány – jak fysická poškození – zejména předčasné opotřebení kloubů, nádory varlat, apod. – tak psychické škody, kdy zpravidla cyklista se k jízdě na kole vrací a je – li mu kolo odejmuto, jeho chování se mění v agresivní a kola se dožaduje.

Srovnávat bicykly a automobily je poněkud scestné. Provoz automobilů k naší zemi tradičně patří a i do naší státní kasy přináší nemalé částky. Není však důvod, proč umožňovat i provoz jízdních kol, který přinese ještě větší ohrožení chodců a při jízdě ve skupině bude svůj peloton rozšiřovat o cyklisty další, z nichž mnozí dříve, či později přesedlají na motorku, nebo až na Formuli 1, a všichni víme, co jsou tyhle vozidla zač.

Je více, než rozumné, aby nadále výroba, držení, pořizování kopií, půjčování, pronájem, veřejné provozování a informační šíření jízdních kol byly zakázány.                                   

                                                           2001  Erik Stibor, občasný chodec